dilluns, 18 d’octubre del 2010

mecànica_art.4: mordasses del darrera.

Cotxe:  Ford Fiesta mk6 1.6TdCi Sport

Mordasses:  Per a tambor de 203mm

Quan s'han de canviar?:  Fan soroll.  Encara que no estiguin del tot gastades, les mordasses queden envidriades i perden efectivitat.


Temps estimat:  40' per tambor


Cost aproximat:  Kit complet de mordasses + bombins per tambors =190 €

Eines necessàries:
  • Gat hidràulic / mecànic
  • Cavallet per assegurar que el cotxe no ens caurà al damunt ;-)
  • Clau 19
  • Clau 11 oberta o d'estrella
  • Clau 11 de got
  • Clau 30 de got
  • Un parell de tornavisos
  • Alicates
  • Martell i/o massa
  • Extractor especial per a tambors (foto2)




    foto1
    foto2
Passos a seguir:


1. Treure la roda després d'aixecar el cotxe i assegurar-lo bé.
2. Utilitzar la clau de got del 30 per descollar la femella que aguanta el tambor.  Per fer-ho no cal frenar el cotxe.
foto3


3. Treure el tambor.  Picar una mica per i amb l'ajuda de tornavisos fer-lo sortir a poc a poc; amb paciència.  Si disposem d'un extractor de tambors, molt millor....és més còmode.

4. Treure els 2 clips que aguanten les mordasses i tot seguit desfer la molla de sota amb l'ajuda de les alicates.  Un cop fet això, ja podem treure-ho tot, vigilant de no fer malbé les gomes del bombí.  Fer una fotografia o bé fixar-nos bé per recordar com s'ha de muntar.


foto4


foto5


foto6


5. Tot seguit netejem tota la superfície descoberta.  Cal tenir cura amb la pols; és tòxica (amiant).


foto7

6. Si hem adquirit un Kit complet (amb bombins inclosos) cal treure el bombí vell i substituïr-lo pel nou.  Per fer-ho, cal descollar els cargols que hi ha al darrera del bombí i que el mantenen unit al sistema.  Després s'ha de descollar el conducte del líquid de frens i separar-lo del bombí.  Procurar perdre la menor quantitat de líquid possible.  (a la foto es pot observar el conducte i la famella que l'uneix al bombí).


foto8


7. Instal·lar el bombí nou.  Al kit que ens han venut hi ha líquid de frens que cal utilitzar per omplir el bombí, així no entra aire al circuit.


foto9


8. En la foto9 podem veure una peça a la part inferior.  És el separador de les mordasses i serveix per ajustar-ne l'obertura.  Segurament caldrà reajustar-la.

9. Per muntar els frens, cal anar amb cura i tenir paciència.  Seguir els passos inversos.  Muntar per sota i després per dalt, havent col·locat ja els clips que mantenen les mordasses subjectades.

10. Col·locar el tambor i després collar la femella amb la clau de got del 30.


NOTA 1:  És recomanable l'ús d'una clau dinamomètrica per tal d'assegurar els parells de força al collar cargols i femelles.


NOTA 2:  Purgar els frens.  Per fer-ho cal treure el petit tap de goma que tapa el purgador que hi ha al darrera del bombí (tap de goma de la foto8) un cop tot està instal·lat. Descollem una mica la femella mentrestant algú ens ajuda prement el pedal dels frens.  Quan comenci a sortir oli, tanquem, collant la femella.

NOTA 3:  Treballar amb molta cura ja que es tracta del sistema de frenat del vehicle.  Revisar el nivell de líquid de frens un cop acabada l'operació.


NOTA 4:  És convenient aprofitar per revisar l'estat dels coixinets aprofitant que realitzem aquesta operació.  Si un cop desfeta la famella del 30, notem un petit joc en el tambor, convé canviar el coixinet.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada